Drukuj

W dniach 28 -30.09.2016 r. uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Starej Białej  uczestniczyli w warsztatach profilaktycznych zorganizowanych przez Ośrodek Profilaktyki Społecznej w Zakliczynie. Zajęcia prowadził pedagog i trener profilaktyki pan Marcin Miller.

W ramach warsztatów odbyły się zajęcia dla każdej grupy wiekowej oddzielnie oraz wspólnie dla klas I-III i IV-VI w postaci tzw. forum profilaktycznego.

 W dniu 28. 09. 2016 r. tematyka profilaktyczna została również poruszona podczas zebrania z Rodzicami.

Oto tematyka i forma przeprowadzonych warsztatów:

KLASY 1-3  „NiechceMISIE”

 Zajęcia warsztatowe w tych klasach były nastawione na promocję zdrowia i konsekwencje związane z sięganiem po używki.
Każda klasa poznała definicję zdrowia oraz sposoby, aby to zdrowie, rozumiane bardzo szeroko z uwzględnieniem sfery psychicznej, emocjonalnej, fizycznej, społecznej itp... uzyskać. Młodzież zapoznała się ze skutecznymi formami rozwijania własnych zainteresowań, dążeń i pasji. Dokładnie mówiąc poznali, co muszą robić, aby być osobami zdrowymi i wolnymi od uzależnień. Poruszane zostały także zagadnienia związane z asertywnością i stawianiem granic, szczególnie pod względem nie ulegania presji grupy rówieśniczej. W klasie najmłodszej ćwiczony był model postaw asertywnych (postawa wraz z komunikatem). W klasie II zajęcia nastawione były także na to, jak "wygląda" osoba zdrowa, a jak osoba uzależniona. Dzieci wykonywały rysunki, które miały oddać te różnice. W tej grupie wiekowej celem zajęć było wyrobienie wyraźnych granic pomiędzy zdrowiem a uzależnieniem.

KLASY 4-6 „Rozrywki bez używki”

  1. Najczęstsze używki wśród młodzieży.

2. Przyczyny sięgania po używki przez młodzież.

3. Rola presji rówieśniczej w procesie sięgania po substancje psychoaktywne.

4. Definicja uzależnienia.

5. Mechanizmy związane z uzależnieniem.

6. Konsekwencje związane używkami. Do czego one prowadzą?

7. Elementy asertywności. 

Zajęcia były nastawione na bardziej szczegółową charakterystykę zagrożeń związanych z sięganiem po substancje psychoaktywne

Uwzględniały perspektywę uzależnień behawioralnych. Miały na celu zwiększyć świadomość odnośnie konsekwencji i zagrożeń związanych z prezentowanym tematem. Młodzież wykonywała dwa ćwiczenia. Pierwsze polegało na wypełnieniu anonimowego formularza/arkusza, który sprawdzał wiedzę zdobytą na zajęciach. Drugie ćwiczenie było nastawione na pracę w grupach i wypracowanie własnych pomysłów odnośnie prezentowanych treści.
Grupa 1: Do czego prowadzą używki? Jakie są konsekwencje zażywania używek?,
Grupa 2: Co zrobić, żeby bronić się przed używkami?,
Grupa 3: Jakie działania możesz podjąć na terenie szkoły żeby bronić siebie i innych przed sięganiem po używki?

Na każdych zajęciach, zarówno w grupach 1-3 jak i 4-6 przedstawione zostały konsekwencje związane z nadmiernym korzystaniem z komputera i gier komputerowych. W klasach szóstych przedstawiono mechanizmy, jakie rządzą grami komputerowymi. 

PROFILAKTYKA AGRESJI I PRZEMOCY – Forum profilaktyczne dla klas I-VI

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Definicja agresji i zachowań agresywnych.

2. Formy i rodzaje zachowań agresywnych.

3. Przykłady z życia odnośnie rodzajów i form agresji.

4. Podkreślenie roli środków masowego przekazu w procesie kształtowania się postaw agresywnych.

5. Uwarunkowania związane z zachowaniem agresywnym.

6. Sceny agresji i przemocy w mediach (gry komputerowe), a zachowania agresywne wśród dzieci i młodzieży.

7. Sposoby konstruktywnego wyrażania emocji i uczuć, w szczególności gniewu i złości.

8. Profilaktyka zachowań agresywnych wśród dzieci. 

Zebranie z Rodzicami:

1. Najczęstsze zagrożenia w sieci.

2. Elementy cyberprzemocy.

3. Hejt. Youtube. Kanały promujące treści demoralizujące. 

4. Seksting.

5. Grooming.

6. Agresja i przemoc w grach komputerowych.

7. Gry komputerowe bez tabu. 

8. Bezpieczeństwo w sieci. 

9. Treści na jakie narażone są nasze dzieci. 

10. Jak rozpoznać problem. Kiedy dziecko gra za długo. 

11. Sposoby przeciwdziałania. Kroki jakie powinien podjąć rodzic. 

 Prowadzący zajęcia: Marcin Miller