- Szczegóły
W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Starej Białej przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją, która przyświeca tej inicjatywie jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Zestawienie sprzętu zakupionego w ramach realizacji projektu:
- Drukarka 3D
- Filamenty biodegradowalne do drukarki 3D
- Laptop
- Stacja lutownicza
- Statyw z akcesoriami
- Mikroport z akcesoriami
- Zestaw oświetlenia studyjnego
- Mikrofon kierunkowy z akcesoriami
- Gimbal do smartfonów
- Aparat fotograficzny
- Zestawy modelarskie
- Zestawy konstrukcyjne z różnych dziedzin z akcesoriami
- Klocki do samodzielnej konstrukcji z akcesoriami
- Roboty edukacyjne z akcesoriami
- Zestaw długopisów 3D z akcesoriami
- Mikroskop z akcesoriami
- Urządzenie multifunkcyjne
- Gogle wirtualnej rzeczywistości wraz z akcesoriami
- Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami
Sprzęt ten będzie wykorzystywany m.in. na lekcjach informatyki, matematyki, chemii, fizyki, a także języka polskiego i języków obcych. Nasi uczniowie poznają dzięki niemu tajniki programowania i robotyki, korzystając z techniki druku trójwymiarowego samodzielnie wydrukują pomoce naukowe, a zaplecze audio-wizualne umożliwi im realizację materiałów wideo takich jak reportaże, poradniki oraz wywiady.
1. Laboratoria Przyszłości - Wrzesień/Październik
Pierwszy miesiąc korzystania z zasobów zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości upłynął nam na doskonaleniu naszych umiejętności w zakresie wykorzystania pozyskanego wyposażenia. Nasi nauczyciele z wielkim zaangażowaniem poznawali tajniki druku 3d, robotyki i szeroko pojętego zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu.
W samym tylko październiku nowy sprzęt został wykorzystany na lekcjach fizyki, informatyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka polskiego i edukacji przyrodniczej. Uczniowie naszej szkoły mieli też okazję zastosować nowopoznane narzędzia na zajęciach świetlicowych oraz kole polonistycznym i przyrodniczym.
Szczególnym zainteresowaniem wśród naszych najmłodszych uczniów cieszą się długopisy oraz drukarka 3d. Sprzęt ten pozwolił uczniom na zajęciach świetlicowych i zajęciach z języka angielskiego stworzyć trójwymiarowe dekoracje związane z kulturą angielskiego obszaru językowego, a w ramach edukacji przyrodniczej narzędzia te umożliwiły stworzenie modeli liści, które następnie posłużyły jako pomoce naukowe.
Inteligentny pociąg Intelino wzbogacił zajęcia z informatyki wprowadzając najmłodszych w świat programowania. Okazał się również doskonałym narzędziem wspomagającym nauczanie języka niemieckiego. Jedyną barierą dla wykorzystania sprzętu zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości wydaje się być tylko wyobraźnia naszych nauczycieli i podopiecznych, a tej nam nie brakuje.
#LaboratoriaPrzyszłości to także wspaniałe przyborniki elektroniczne i zaawansowane technicznie zestawy Lego, dzięki którym na lekcjach fizyki i kole przyrodniczym uczniowie zgłębiali tajniki pojęcia siły oraz zastosowań zielonej energii.
Tegoroczne obchody Dnia Edukacji Narodowej również okazały się doskonałą okazją do wykorzystania zakupionego sprzętu i wzbogaciły zajęcia opiekuńcze zorganizowane tego dnia dla naszych podopiecznych.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Starej Białej coraz chętniej korzystają z pozyskanego wyposażenia, a ich entuzjazm pobudza kadrę pedagogiczną do aktywnego stosowania nowych technologii. To oczywiście dopiero początek, a możliwości jakie dają nam #LaboratoriaPrzyszłości są nieograniczone.
koordynator projektu: Marcin Plebaniak
2. Laboratoria Przyszłości - Listopad
Listopadowe zajęcia z wykorzystaniem wyposażenia pozyskanego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości przyniosły zwiększone zainteresowanie drukiem trójwymiarowym. Na lekcjach informatyki oraz dodatkowych zajęciach informatycznych uczniowie zapoznawali się z możliwościami jakie daje drukarka 3d analizując gotowe modele i poznając potencjał tego urządzenia poprzez wybór swoich ulubionych projektów.
Uczniowie uczęszczający na spotkania koła języka angielskiego poszli o krok dalej i wykorzystali swoje umiejętności do stworzenia wydruków 3d przedstawiających znane londyńskie budowle, które następnie posłużą jako pomoce naukowe przybliżające kulturę angielskiego obszaru językowego.
Jednakże druk 3d to nie tylko drukarka, ale i niezwykle popularne długopisy 3d. W listopadzie znalazły one swoje zastosowanie na zajęciach wyrównawczych z matematyki, gdzie posłużyły jako pomoce naukowe ułatwiające kreślenie figur geometrycznych. To zdecydowanie przyjemniejszy sposób na powtórkę przed egzaminem ósmoklasisty niż staromodne ekierki i cyrkle.
Długopisy 3d przydały się również na zajęciach rozwijających kreatywność, gdzie pozwoliły zilustrować i przybliżyć zagadnienie łańcucha pokarmowego.
Najmłodsi uczniowie naszej szkoły mieli również okazję pracować z klockami Lego z zestawów BricQ oraz Spike zakupionymi ze środków programu #LaboratoriaPrzyszłości. Klocki Lego dają uczniom możliwość programowania zachowań stworzonych przez siebie robotów. W tym celu uczniowie poznali podstawy sterowania postaciami z wykorzystaniem środowiska Scratch.
3. Laboratoria Przyszłości - Grudzień.
Grudniowe zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości w dużej mierze zdominowały przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Pomogła w tym drukarka 3d, dzięki której zmaterializowały się zaprojektowane wcześniej bożonarodzeniowe dekoracje.
Na lekcjach plastyki zestaw LEGO Education oraz Electronic Kit okazały się niezwykle pomocne w poznawaniu współczesnych form wypowiedzi artystycznej służąc jako pomoce naukowe przybliżające zagadnienia asamblażu i instalacji artystycznej.
Na zajęciach dodatkowych z informatyki najmłodsi uczniowie naszej szkoły mieli okazję kontynuować pracę z robotami z wykorzystaniem zestawu LEGO Spike Prime oraz inteligentnym pociągiem Intelino. To pierwszy krok w drodze do programowania tych niesamowitych urządzeń.
Niezmiennie popularnymi narzędziami w naszej szkole są długopisy 3d, które tym razem wspomagały pracę uczniów na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki przybliżając zagadnienie pola powierzchni figur płaskich i przestrzennych poprzez tworzenie brył. Natomiast na zajęciach wyrównawczych z fizyki i chemii umożliwiły zgłębienie zagadnienia atomów i cząsteczek. Podczas historii natomiast pomogly w utrwaleniu symbolu ,,Polski walczącej" przy omawianiu tematyki II wojny światowej.
4. Laboratoria Przyszłości - Styczeń.
W styczniu gros zajęć w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości odbyło się z wykorzystaniem zestawów Intelino Smart Train oraz Lego Education Spike Prime. Na lekcjach informatyki oraz dodatkowych zajęciach informatycznych uczniowie mieli okazję wypróbować możliwości jakie dają te zestawy w połączeniu z nauką kodowania opartą o wizualny język programowania Scratch. To już kolejny raz kiedy narzędzia te wsparły pracę na lekcjach. Zgodnie z zasadami modelu nauczania STEM zarówno Ci najmłodsi, jak i starsi uczniowie mogli uczyć się programowania poprzez obserwację i eksperymenty. Zmiany wprowadzone w kodzie przynoszą namacalne zmiany w zachowaniu urządzeń co motywuje do dalszych prób i rozwija możliwości poznawcze oraz myślenie przyczynowo skutkowe.
Nasze styczniowe doświadczenia z programem #LaboratoriaPrzyszłości to także wykorzystanie zestawu Lego Education BricQ oraz Spike Prime na zajęciach z fizyki celem przybliżenia zagadnienia ruchu drgającego oraz zastosowanie długopisów 3d na lekcjach matematyki w ramach poznawania figur geometrycznych. Oczywiście nie mogło też zabraknąć zajęć, na których wykorzystaliśmy drukarkę 3d. Tym razem pozwoliła nam połączyć przyjemne z pożytecznym i wzbogaciła zajęcia świetlicowe, na których dzieci stworzyły, a następnie wykorzystały do wspólnej zabawy grę planszową „Kółko i krzyżyk”.
5. Laboratoria Przyszłości - LUTY/MARZEC.
W miesiącu lutym uczniowie i nauczyciele naszej placówki udali się na zasłużony wypoczynek korzystając z zimowych ferii. Pozwoliło to wszystkim naładować baterie i z nowymi siłami oraz entuzjazmem powrócić do nauki z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Miesiące luty i marzec przyniosły szczególne zainteresowanie technologią VR. Wraz z rosnącą liczbą nauczycieli wykorzystujących wyposażenie zapewnione przez #LaboratoriaPrzyszłości wzrosła ciekawość możliwości jakie dają gogle wirtualnej rzeczywistości. Na lekcjach informatyki oraz zajęciach dodatkowych z tego przedmiotu uczniowie wszystkich klas uczyli się obsługiwać te urządzenia i stawiali pierwsze kroki w wirtualnym świecie zwiedzając odległe miejsca i pływając z rekinami. Okulary Class VR urozmaiciły również zajęcia świetlicowe oraz lekcje techniki i matematyki. Stały się również atrakcją dnia otwartego, który zorganizowany został na początku marca.
Niesłabnącą popularnością cieszą się w naszej szkole urządzenia pozwalające wykonywać trójwymiarowe wydruki. Niezależnie od tego czy korzystamy z długopisów czy drukarki 3d możliwości jakie dają #LaboratoriaPrzyszłości są ogromne. Na zajęciach dodatkowych z informatyki uczniowie poznawali podstawy modelowania trójwymiarowego z wykorzystaniem narzędzi wchodzących w skład aplikacji Tinkercad. Na zajęciach z matematyki druk 3d uświetnił obchody Międzynarodowego Dnia Liczby Pi, a na lekcjach techniki długopisy 3d wspomogły ćwiczenia w zakresie rzutu prostokątnego. Doskonałym polem do działań w zakresie odwzorowania trójwymiarowego okazały się również zajęcia z biologii i edukacji przyrodniczej, gdzie posłużyły między innymi do wizualizacji systemów korzeniowych. Marzec to także obchody dnia św. Patryka, a zatem przygotowanie rekwizytów związanych z tym świętem na zajęciach z języka angielskiego. Długopisy 3d okazały się również doskonałym narzędziem wykorzystywanym w trakcie zajęć rewalidacyjnych w celu usprawniania motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej uczniów.
Na lekcjach języka niemieckiego oraz kole polonistycznym swoje zastosowanie znalazły również zestawy konstrukcyjne z serii Korbo Edu +Concept oraz inteligentny pociąg Intelino, a na zajęciach świetlicowych uczniowie stawiali pierwsze kroki w robotyce budując robota edukacyjnego Q-Scout.
#LaboratoriaPrzyszłości w naszej szkole to także sprzęt audio-wideo, który posłużył do rejestracji rozgrywek sportowych w ramach zajęć wychowania fizycznego.
Marzec do zdecydowanie rekordowy miesiąc pod względem wykorzystania sprzętu z programu #LaboratoriaPrzyszłości w naszej szkole. Zakupione wyposażenie wykorzystaliśmy na ponad czterdziestu lekcjach.
6. Laboratoria Przyszłości - KWIECIEŃ/MAJ.
Kolejne miesiące realizacji programu #LaboratoriaPrzyszłości w naszej szkole pokazały niesłabnące zainteresowanie pozyskanym wyposażeniem zarówno ze strony naszych uczniów, jak i nauczycieli, którzy nieustannie znajdują nowe sposoby na wzbogacanie zajęć poprzez wykorzystanie zdobyczy technologii.
Zaskoczeniem nie jest z pewnością częste wykorzystanie techniki druku trójwymiarowego. Długopisy oraz drukarka 3d okazały się tym razem niezastąpionym narzędziem w pracy na lekcjach edukacji plastycznej oraz zajęciach świetlicowych, na których dzieci wykonywały dekoracje świąteczne oraz realizowały swoje własne projekty plastyczne. Jako że inwencja naszych nauczycieli nie zna granic #LaboratoriaPrzyszłości zawędrowały również na zajęcia języka polskiego i spotkania koła polonistycznego pozwalając wzbogacać słownictwo uczniów i poszerzać wiedzę na temat polskich noblistów.
Coraz większą popularnością cieszą się również gogle wirtualnej rzeczywistości ClassVR. Uczniowie korzystali z nich na zajęciach koła przyrodniczego i w ramach edukacji plastycznej gdzie #LaboratoriaPrzyszłości umożliwiły im eksplorację odległych planet. Jednakże spotkania z wirtualną rzeczywistością to także okazja do rozwijania umiejętności językowych i tak okulary ClassVR zawitały na zajęcia języka polskiego i niemieckiego.
Kolejny już raz nasi nauczyciele zdecydowali o wykorzystaniu na swoich zajęciach zestawów klocków konstrukcyjnych Korbo. Wszechstronność tego narzędzia kształtującego umiejętność logicznego myślenia oraz trening pamięci i koncentracji znalazła swoje odzwierciedlenie w ilości zajęć, na których wspierały one pracę uczniów. Wśród nich znalazły się między innymi zajęcia rozwijające kreatywność, spotkania koła języka angielskiego oraz lekcje biologii. W podobny sposób na zajęciach koła informatycznego oraz zajęciach rewalidacyjnych wykorzystane zostały klocki z serii Lego Education Spike Prime.
Coraz większą popularnością cieszy się również sprzęt audio-wideo pozyskany w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Jest on regularnie wykorzystywany do rejestracji szkolnych imprez. Sięgano po niego również na zajęciach języka angielskiego i niemieckiego oraz w edukacji wczesnoszkolnej.
ROK SZKOLNY 2023/2024