Szanowni Rodzice,
W związku z wydłużonym czasem nauki zdalnej, przygotowałam dla Państwa kilka rad, jak wspierać dzieci. Przeczytajcie i sprawdźcie, czy wszystkie z nich wprowadziliście już w życie.
1. Organizacja dnia:
a) Wspólnie z dzieckiem odpowiedzcie na poniższe pytania, upewniając się, że Wasz dzień jest odpowiednio zorganizowany:
- Czy wyznaczyliście konkretne godziny nauki?
- Jak długie są Wasze przerwy?
- Ile czasu dziennie poświęcacie na ruch i aktywność fizyczną?
- Co jaki czas przeplatacie naukę odpoczynkiem lub zabawą?
- Czy sprawiedliwie podzieliliście obowiązki domowe?
- Czy nie brakuje Wam czasu na zabawę i rozrywkę w ciągu dnia?
- W jaki sposób lubicie odpoczywać?
2. Nauka:
a) Spójrzcie na przestrzeń pracy Waszego dziecka i sprawdźcie, czy jest ona odpowiednio przygotowana:
- Jest wystarczająco dużo miejsca na pracę,
- Panuje tu porządek,
- Wszelkie niezbędne materiały i przybory są pod ręką,
- W czasie lekcji panuje tu cisza i spokój,
- Wkoło nie ma żadnych zbędnych rzeczy – tzw. rozpraszaczy.
b) Przeanalizujcie w czym nadal możecie pomagać swojemu dziecku, a z czym już może poradzić sobie samo:
- Motywujcie do samodzielnej pracy,
- Chwalcie za pilność,
- Doceniajcie wysiłki, jakie wkłada w naukę,
- Pomóżcie, jeśli tego potrzebuje (np. przy pobieraniu i przygotowywaniu materiałów nadsyłanych przez nauczycieli),
- Zachęcajcie do systematyczności,
- Doradzajcie w jaki sposób można przechowywać materiały i rozwiązania.
c) Pozostańcie w kontakcie ze szkołą:
- Regularnie sprawdzajcie wiadomości,
- W razie potrzeby kontaktujcie się z wychowawcą i nauczycielami,
- Zgłaszajcie wszelkie spostrzeżenia, wnioski i wątpliwości,
- Napiszcie o napotkanych trudnościach.
3. Internet:
a) Cały czas miejcie na uwadze bezpieczne korzystanie z Internetu:
- Nadzorujcie działania dziecka w sieci,
- Rozmawiajcie o podejmowanych przez dziecko aktywnościach.
Nauka w domu jest koniecznością, pamiętajcie jednak, by ten szczególny czas przeznaczyć nie tylko na nią, ale też na odkrywanie i rozwijanie pasji, odpoczynek i wzmacnianie więzi rodzinnych.
Alicja Kowalska, psycholog szkolny