W dniach 28 -30.09.2016 r. uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Starej Białej uczestniczyli w warsztatach profilaktycznych zorganizowanych przez Ośrodek Profilaktyki Społecznej w Zakliczynie. Zajęcia prowadził pedagog i trener profilaktyki pan Marcin Miller.
W ramach warsztatów odbyły się zajęcia dla każdej grupy wiekowej oddzielnie oraz wspólnie dla klas I-III i IV-VI w postaci tzw. forum profilaktycznego.
W dniu 28. 09. 2016 r. tematyka profilaktyczna została również poruszona podczas zebrania z Rodzicami.
Oto tematyka i forma przeprowadzonych warsztatów:
KLASY 1-3 „NiechceMISIE”
Zajęcia warsztatowe w tych klasach były nastawione na promocję zdrowia i konsekwencje związane z sięganiem po używki.
Każda klasa poznała definicję zdrowia oraz sposoby, aby to zdrowie, rozumiane bardzo szeroko z uwzględnieniem sfery psychicznej, emocjonalnej, fizycznej, społecznej itp... uzyskać. Młodzież zapoznała się ze skutecznymi formami rozwijania własnych zainteresowań, dążeń i pasji. Dokładnie mówiąc poznali, co muszą robić, aby być osobami zdrowymi i wolnymi od uzależnień. Poruszane zostały także zagadnienia związane z asertywnością i stawianiem granic, szczególnie pod względem nie ulegania presji grupy rówieśniczej. W klasie najmłodszej ćwiczony był model postaw asertywnych (postawa wraz z komunikatem). W klasie II zajęcia nastawione były także na to, jak "wygląda" osoba zdrowa, a jak osoba uzależniona. Dzieci wykonywały rysunki, które miały oddać te różnice. W tej grupie wiekowej celem zajęć było wyrobienie wyraźnych granic pomiędzy zdrowiem a uzależnieniem.
KLASY 4-6 „Rozrywki bez używki”
1. Najczęstsze używki wśród młodzieży.
2. Przyczyny sięgania po używki przez młodzież.
3. Rola presji rówieśniczej w procesie sięgania po substancje psychoaktywne.
4. Definicja uzależnienia.
5. Mechanizmy związane z uzależnieniem.
6. Konsekwencje związane używkami. Do czego one prowadzą?
7. Elementy asertywności.
Zajęcia były nastawione na bardziej szczegółową charakterystykę zagrożeń związanych z sięganiem po substancje psychoaktywne.
Uwzględniały perspektywę uzależnień behawioralnych. Miały na celu zwiększyć świadomość odnośnie konsekwencji i zagrożeń związanych z prezentowanym tematem. Młodzież wykonywała dwa ćwiczenia. Pierwsze polegało na wypełnieniu anonimowego formularza/arkusza, który sprawdzał wiedzę zdobytą na zajęciach. Drugie ćwiczenie było nastawione na pracę w grupach i wypracowanie własnych pomysłów odnośnie prezentowanych treści.
Grupa 1: Do czego prowadzą używki? Jakie są konsekwencje zażywania używek?,
Grupa 2: Co zrobić, żeby bronić się przed używkami?,
Grupa 3: Jakie działania możesz podjąć na terenie szkoły żeby bronić siebie i innych przed sięganiem po używki?
Na każdych zajęciach, zarówno w grupach 1-3 jak i 4-6 przedstawione zostały konsekwencje związane z nadmiernym korzystaniem z komputera i gier komputerowych. W klasach szóstych przedstawiono mechanizmy, jakie rządzą grami komputerowymi.
PROFILAKTYKA AGRESJI I PRZEMOCY – Forum profilaktyczne dla klas I-VI
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Definicja agresji i zachowań agresywnych.
2. Formy i rodzaje zachowań agresywnych.
3. Przykłady z życia odnośnie rodzajów i form agresji.
4. Podkreślenie roli środków masowego przekazu w procesie kształtowania się postaw agresywnych.
5. Uwarunkowania związane z zachowaniem agresywnym.
6. Sceny agresji i przemocy w mediach (gry komputerowe), a zachowania agresywne wśród dzieci i młodzieży.
7. Sposoby konstruktywnego wyrażania emocji i uczuć, w szczególności gniewu i złości.
8. Profilaktyka zachowań agresywnych wśród dzieci.
Zebranie z Rodzicami:
1. Najczęstsze zagrożenia w sieci.
2. Elementy cyberprzemocy.
3. Hejt. Youtube. Kanały promujące treści demoralizujące.
4. Seksting.
5. Grooming.
6. Agresja i przemoc w grach komputerowych.
7. Gry komputerowe bez tabu.
8. Bezpieczeństwo w sieci.
9. Treści na jakie narażone są nasze dzieci.
10. Jak rozpoznać problem. Kiedy dziecko gra za długo.
11. Sposoby przeciwdziałania. Kroki jakie powinien podjąć rodzic.
Prowadzący zajęcia: Marcin Miller