Zajęcia logopedyczne mają na celu wspieranie prawidłowego rozwoju mowy i umiejętności komunikowania się, poprawnej artykulacji oraz poprwaności językowej. Zajęcia logopedyczne wcale nie muszą być jednak nudne i stanowić dla dziecka przykrego obowiązku, o czym przekonali się uczniowie naszej szkoły.  W ramach grupowych zajęć profilaktyki logopedycznej uczniowie klasy II i IV kształtowali siłę oddechu wykonując własnoręcznie zabawki oddechowe, a następnie biorąc udział w zawodach na najdłuższy lot. Zarówno pszczółki, jak i rakiety pomyślnie odbyły lot i bezpiecznie wylądowały na ziemi J Uczniowie usprawniali również słuch fonematyczny (czyli zdolność różnicowania dźwięków mowy, która leży u podstaw  umiejętności czytania i pisania) pracując ze spinnerem i wyszukując rymy do wylosowanych wyrazów.

Dzieci mogły również zmierzyć się z łamańcami językowymi. Łamańce językowe to specjalne zdania lub wyrazy, które w sposób celowy zostały ułożone tak, aby ich wymowa była trudna. Celem tego typu ćwiczeń jest rozwijanie precyzyjnej artykulacji, poprawa wymowy trudnych dźwięków, a także koncentracji i zręczności języka. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się trudne, łamańce językowe są doskonałą formą zabawy, która łączy naukę z uśmiechem.

W naszej szkole podczas ostatnich zajęć logopedycznych uczniowie mieli okazję zmierzyć się z tym wyzwaniem w wyjątkowy sposób – za pomocą koła fortuny. Dzięki temu zadania były losowane w zabawny sposób, a atmosfera zajęć była pełna emocji i radości.

Zajęcia z użyciem koła fortuny były nie tylko świetnym sposobem na ćwiczenie mowy, ale także sposobem na aktywne zaangażowanie uczniów, którzy z niecierpliwością czekali na swoją kolej. Dzięki elementowi losowości każdy uczestnik miał okazję zmierzyć się z różnymi wyzwaniami, a jednocześnie współpracować z kolegami i koleżankami z klasy, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wspierając się nawzajem.

Zajęcia logopedyczne prowadzone w naszej szkole przynoszą wymierne korzyści. Uczniowie poprawiają swoją artykulację, wzmacniają umiejętności koncentracji, uczą się prawidłowej wymowy trudnych dźwięków oraz ćwiczą prawidłowe tempo mówienia. Regularne uczestnictwo w takich zajęciach wpływa korzystnie na rozwój mowy, co ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście codziennej komunikacji, ale także w nauce czytania i pisania.

Zajęcia w formie zabawy sprawiają, że terapia staje się przyjemnością. Wspólnie z uczniami odkrywamy, jak ważne jest ćwiczenie mowy w przyjaznej, pełnej uśmiechu atmosferze.

Opracowała: Karolina Kowalska