2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

Został on ustanowiony w 2008 r.

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju,  które wpływa na sposób w jaki jednostka komunikuje się, zachowuje i oddziałuje z innymi  ludźmi.

Autyzm jest spektrum zaburzeń, co oznacza, że objawy i ich nasilenie mogą być bardzo różne u różnych osób. Osoby z autyzmem często mają trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozumieniu języka i emocji innych osób, oraz mogą wykazywać stereotypowe wzorce zachowań i zainteresowania.

Nie ma jednej przyczyny autyzmu, ale istnieją badania sugerujące, że czynniki genetyczne i środowiskowe mogą odgrywać rolę w jego rozwoju. Chociaż autyzm nie jest uleczalny, istnieją różne terapie, które mogą pomóc osobom z autyzmem w nauce umiejętności społecznych i radzeniu sobie z objawami.

Tego dnia na znak solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem, społeczność szkolna założyła ubrania w kolorze niebieskim. Pedagog specjalny przeprowadził lekcje akceptacji - “Integracja na Dzień Świadomości Autyzmu”. Wszystkie działania przeprowadzone w tym dniu miały na celu nie tylko uświadomienie czym jest autyzm, ale przede wszystkim uwrażliwić na odmienne potrzeby tych osób - aby je lepiej zrozumieć, zaakceptować i wspierać.

Jednym z symboli tego dnia jest niebieski motyl motyl nieb

Dzieci są jak motyle na wietrze.
 Niektóre potrafią latać wyżej niż inne,
 ale każde z nich lata najlepiej jak może.
 Po co więc porównywać je do reszty?
Każde jest inne …
 Każde jest wyjątkowe…
Każde jest piękne.

                                                                                                                                                                                                                                     Marta Kwiatkowska
                                                                                                                                                                                                                                       pedagog specjalny