Drodzy Uczniowie, Drodzy Ósmoklasiści!

Specjalnie dla Was kilka inspiracji na relaks w domu.

Alicja Kowalska - psycholog szkolny

Sposób w jakim zazwyczaj się porozumiewamy w sytuacjach dla nas trudnych bywa nieprzyjemny, a co za tym idzie uniemożliwia nam przedstawianie swoich aktualnie odczuwanych potrzeb. Często zdarza się bowiem, że jesteśmy w tak bardzo silnych emocjach, że ciężko jest nam w danej chwili nad nimi zapanować, a nawet czasem wydaje się, że to one przejęły nad nami kontrolę. Przepełnieni, np. uczuciem złości, nie jesteśmy świadomi tego, jakie naprawdę uczucia i potrzeby kryją się w danym momencie za wszechogarniającą nas złością. Komunikacja w języku serca zakłada, że nawet w sytuacjach trudnych, zarówno my, jak i druga osoba wyrażamy swoje potrzeby, chcąc sprawdzić, czy będziemy w stanie je zaspokoić. To bowiem one często leżą u podstaw naszych problemów komunikacyjnych. W zależności od tego, czy nasze potrzeby są zaspokojone czy nie, wywołują w nas przyjemne lub nieprzyjemne uczucia. By móc się dobrze i z empatią dla siebie i drugiej osoby komunikować, należy pójść drogą 4 prostych korków - obserwacji, uczuć, potrzeb oraz prośby.

Drodzy Ósmoklasiści! 

Życzę Wam powodzenia jutro i w kolejnych dniach Waszych egzaminów :) 

Pamiętajcie, by dzisiaj o siebie zadbać - zrelaksować się, poćwiczyć i wyspać się. 

 

Alicja Kowalska - psycholog szkolny

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie!

Pragnę przypomnieć, że cały czas pozostaję do Waszej dyspozycji. 

Alicja Kowalska, 

psycholog szkolny

Nieubłagalnie zbliżają się egzaminy ósmoklasistów. Do ich rozpoczęcia pozostało już tylko kilka dni, co dla niektórych uczniów może być niezwykle stresującą sytuacją. Część z nich zaczęła już pewnie odczuwać w swoim życiu również skutki przeżywanego stresu– pojawiły się myśli o tym, że egzamin nie pójdzie dobrze, o tym, że pojawi się trema, albo o tym, że czegoś się zapomni. Są to oczywiście naturalne odczucia w chwilach, gdy naszym ciałem zaczyna władać stres.

Każdy wie, jak wygląda żyrafa, ale nie każdy wie, że jest ona ssakiem, który w stosunku do swojej masy ciała ma największe serce. Dzięki swojej długiej szyi spogląda na świat z szerokiej perspektywy – ma szeroki ogląd sytuacji i może objąć całokształt tego, co dzieje się wokół niej. Jest też bardzo silna fizycznie. I to właśnie te jej cechy sprawiły, że stała się ona symbolem „języka serca” w Porozumieniu bez Przemocy (PBP).

Rozwój społeczny dziecka – zadanie dla rodziców czy rówieśników?

Rozwój społeczny dziecka zaczyna się już w pierwszych dniach jego życia. Początkowe, nieliczne relacje dziecka, głównie z najbliższymi opiekunami, stopniowo poszerzają się o kolejne osoby zaangażowane w jego życie. W ten sposób ilość kontaktów społecznych rośnie, jednak nadal, w dużej mierze, są one ograniczone do osób dorosłych, ewentualnie starszego rodzeństwa. Dla rozwoju kompetencji społecznych dziecka niezwykle istotny, poza w/w, jest również kontakt z innymi dziećmi.

Drodzy Rodzice i Uczniowie!

Z okazji Dnia Dziecka wysyłam Wam szczególny prezent :) 

Zajrzyjcie tu --> Kupony na Dzień Dziecka

 

Alicja Kowalska - psycholog szkolny

 

Drodzy Rodzice!

Zobaczcie ile dobrego niosą ze sobą dobre słowa i przytulanie dzieci. Stosujcie je często!

 

Alicja Kowalska, psycholog szkolny

Wszystkie dzieci posiadają pewną wrodzoną i naturalną cechę, dzięki której tak szybko potrafią się uczyć – są ciekawe otaczającego ich świata. Ta niczym nieograniczona ciekawość sprawia, że chętnie zdobywają wiedzę, podejmują wyzwania, działają i poszerzają swoje umiejętności. Dzieci mają ogromne pokłady wewnętrznej motywacji, która wciąż pcha je do przodu i otwiera przed nimi nowe możliwości. Niestety, czasem zdarza się tak, że po pewnym czasie cała ta energia i odwaga słabnie. Dzieci nie mają ochoty aktywnie uczestniczyć i tworzyć swojego życia, stają się za to raczej jego biernymi odbiorcami.

Co i jak robić, by wspierać motywację i by dzieci pozostawały jak najdłużej ciekawe tego, co je otacza?